Виховна робота. Батькам дітей з ООП. Аукціон педагогічних ідей. Вірші для мами. Конвенція ООН про права дитини. Леся Українка: вірші для дітей. Консультація для батьків " Забезпечення гармонії між домашнім і шкільним життям дитини". STOP булінг.
STOP булінг
Техніка саморегуляції при зіткненні з загрозою булінґу (адаптовано за К.Рігбі )
«П’ять пальчиків» - мнемограма, яка допоможе навіть маленькій дитині пригадати важливі настанови правильної поведінки в ситуації нападу, коли від хвилювання «вилітають з голови» всі поради. Добре працює тому, що власний кулачок нагадує (часто, коли дитина потрапляє в ситуацію булінгу вона гнівається і автоматично стискає кулаки, тут і спрацює інформація, закріплена в попередньому тренуванні за кожним пальчиком).
1 (мізинчик) – ігноруй (думай: «мене це не стосується», не звертай увагу);
2 (підмізинчик) – піди (думай: «мені не подобається це місце, піду в інше», спокійно рушай);
3 (середульший) – розмовляй дружньо (думай: «я керую розмовою, а я добрий», поводь себе як з друзями, що можуть тимчасово помилятися);
4 (вказівний) – говори твердо (думай: «я точно знаю, що правий», насправді сила на твоєму боці, бо ти не один);
5 (великий) – розказуй дорослим (думай: «все це стане відомо», розказати потрібно).
Щоб мнемограма запам’яталась надовго, потрібно повторювати її (на наступний день, на наступний тиждень, на наступний місяць).
Скажіть дитині, що це – не її вина. Похваліть за те, що вона розповіла вам про ситуацію, та запевніть, що разом ви впораєтеся.
Не обмежуйте доступ до інтернету – це може викликати ще більше занепокоєння.
Заохочуйте свою дитину не реагувати на залякування. Іноді реакція – це саме те, чого чекає кривдник/-ця.
Розкажіть, що дитина може припинити спілкування, якщо почувається некомфортно.
Розкажіть про важливість захисту особистої інформації та перевірте налаштування приватності у соцмережах. Сторінка дитини має містити мінімум особистої інформації та бути відкритою лише для реальних знайомих.
Збережіть докази. Знімки екрана з загрозливими повідомленнями, зображеннями та текстами можуть бути використані як доказ.
Заблокуйте кібербулера.
Вживайте рішучих дій. Якщо атаки не припиняються – варто звернутися з цим питанням до поліції (ювенальної превенції або кіберполіції) номер гарячої лінії – 0 800 505 170.
Як зрозуміти, що ваша дитина піддається булінгу?
Якщо зовнішніх проявів немає або вони неоднозначні, зверніть увагу на дев'ять найпоширеніших ознак:
- 1. У дитини мало або взагалі немає друзів, з якими вона проводить час.
- 2. Боїться ходити до школи або брати участь у заходах з однолітками (гуртки, спорт).
- 3. Ходить до школи довгим «нелогічним» шляхом.
- 4. Втрачає інтерес до навчання або раптом починає погано вчитися.
- 5. Приходить додому сумна, похмура, зі сльозами.
- 6. Постійно відмовляється йти до школи, посилаючись на головний біль, біль у животі, погане самопочуття.
- 7. Має розлади сну або часті погані сни.
- 8. Втрачає апетит, проявляє тривожність, страждає від низької самооцінки.
- 9. Якщо дитину шантажують у школі, вона може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитися від агресора.
Як допомогти дитині, якщо вона піддається булінгу?
Інколи діти стають жертвами булінгу. Вони соромляться про це говорити і часто звинувачують себе. Можуть відчувати себе безпорадними та вважати, що з ними щось не так. Придивіться до поведінки та настрою своєї дитини. Якщо ви помітили ознаки того, що вона стала жертвою булінгу:
- 1. У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.
- 2. Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.
- 3. Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.
- 4. Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.
- 5. Спробуйте з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по декілька разів, допитуючись.
- 6. Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися після уроків тощо).
- 7. Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/однокласника.
- 8. Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо ви запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.
- 9. Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до школи.
- 10. Спільно з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.
- 11. Обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися у школі: до шкільного психолога, вчителів, адміністрації, дорослих учнів, охорони, батьків інших дітей.
- 12. Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.
- 13. Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.
- 14. Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.
Пам’ятайте: ваша мета припинити насильство, а не покарати винних! Не варто забувати, що всі сторони потребують деякого часу, щоб скорегувати свою поведінку.
Як допомогти дитині, якщо вона виявилася агресором?
Дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу.
- 1. Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це".
- 2. Уважно вислухайте дитину і зосередьтеся на пошуку фактів, а не на своїх припущеннях.
- 3. Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".
- 4. Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.
- 5. Діти, які булять, заперечують це так довго, як тільки можуть. Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.
- 6. Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство.
- 7. Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.
- 8. Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення.
- 9. Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
- 10. Агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки. Порадьтеся зі шкільним чи дитячим психологом.
Як батькам і школі запобігти булінгу?
Швидка та доречна реакція дорослих (батьків і вчителів) на ситуацію булінгу повертає дітям відчуття безпеки та захищеності, демонструє, що насилля не прийнятне. Саме тому, як тільки ви побачили або дізналися про булінг:
- 1. Негайно втручайтесь та зупиняйте насилля — булінг не можна ігнорувати.
- 2. Зберігайте спокій та будьте делікатними, не примушуйте дітей публічно говорити на важкі для них теми. Краще вести розмову наодинці, або в малих групах.
- 3. Уникайте слів жертва чи агресор — це призводить до стигматизації.
- 4. Не намагайтеся ставати на чийсь бік або викликати відчуття провини до того, хто потерпає від булінгу. Так ви закріплюєте поведінку жертви.
- 5. Пояснюйте, які саме дії є насиллям і чому їх необхідно припинити.
- 6. Не вимагайте публічних вибачень. Це може загострити ситуацію.
- 7. Допоможіть дітям зрозуміти, що таке булінг і як протистояти йому безпечно.
- 8. Спілкуйтеся з дітьми. Прислухайтеся до них. Знайте їхніх друзів, запитуйте про школу, розумійте їхні проблеми.
- 9. Заохочуйте дітей робити те, що вони люблять. Інтереси і хобі можуть підвищити довіру, допомогти дітям здружитися і попередити схильність до булінгу.
- 10. Показуйте приклад ставлення до інших із добротою та повагою.
Що таке булінг? Яким він буває та як спробувати його позбутися?
Пам'ятка для учасників освітнього процесу
"МАРКЕРИ БУЛІНГУ"
Небу, сонцю, квітам, людям!
і побачимо одразу –
День для нас добрішим буде!
Привітаймось! Добрий день!
Миру і злагоди вашій родині.
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла - людина вже не та…
Тож, люди на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
Вчитель:
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити.
3. Гра «ТАК» чи «НІ».
Коли сміються діти? ( Так)
І їм не можна ради дать. (Ні)
- Тепер усі скажіть мені:
- А як серця у всіх ясні,
• Допомагати мамі, татові, бабусі, дідусеві.
• Берегти рідну природу та охороняти її.
• Шанувати працю інших людей.
• Галасувати, коли хтось відпочиває.
• Бути вихованою, стриманою людиною.
• Обманювати, сваритися, хвалитися.
• Насміхатися з чужого горя.
• Не слухати батьків.
• Ділитися тим, що в тебе є.
• Ображати інших.
• Красти.
• Захищати слабшого.
• Допомагати друзям у біді.
2. Сашко дуже поспішає додому і по дорозі наздоганяє літню жінку, яка ледь несе важку сумку з крамниці. І Сашко...
3. В автобусі сидять подруги, тоді як поруч стоїть жінка з маленькою дитиною на руках. Дівчатка...
4. Дмитрик довго хворів. Коли прийшов до школи, до нього підійшов Максим. Максим...
• Не будь жадібним.
• Вибачай іншим їх помилки.
• самому робити добрі вчинки (допомагати близьким, друзям);
• вирости гарною, доброю людиною;
• щодня робити хоч маленькі, проте добрі справи.
Дитино! Ти приходиш для добра.
Любов у серденьку хай сонцем квітне
Збагнути це тобі уже пора.
https://www.youtube.com/watch?v=A34DwpkfM2s ( Джанні Родарі. Пригоди Цибуліно. Аудіокнига).
https://www.youtube.com/watch?v=mOBbjM2iR2w ( Тарас Шевченко Казки картинної галереї).
Важливо!
https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zvilnennya-vid-prohodzhennya-derzhavnoyi-pidsumkovoyi-atestaciyi-uchniv-yaki-zavershuyut-zdobuttya-pochatkovoyi-ta-bazovoyi
( Наказ МОНУ №463 від 30.03.20р. "Про звільнення від проходження підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти у 2019-2020році).
Батькам дітей з ООП:
Пам'ятайте, що майбутнє вашої дитини багато в чому залежить від того, наскільки вона соціалізована, адаптована в суспільстві. Робіть все можливе, щоб вона звикла перебувати серед людей і при цьому не сконцентрувалася на собі, вміла й любила спілкуватися, могла попросити про допомогу.
1.
Електронна версія інтерв'ю з проблеми дитячої розумової відсталості з професором О.І.Ніколаєвою: відповіді на запитання батьків дітей з діагнозом "розумова відсталість", огляд перспектив і ролі родини в їх розвитку.
2. Поради батькам дітей: www.nevromed.ru/stat/chuu.htm. Переклад з іспанської уривків з книги Емілі Мевіно "Наш ребенок - человек с умственной отсталостью": загальні рекомендації і поради батькам розумово відсталих дітей.
3. Іскра - сайт для людей з труднощами інтелектуального розвитку та їх друзів www.kipina.ru. Складається з двох частин: в одній люди з особливими потребами самі можуть читати, писати і спілкуватись; в іншій - матеріали для батьків, педагогів, психологів: бібліотека, новини, форум.
АУКЦІОН ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ
Дитина – це
сонце, навколо якого
мають обертатися всі засоби навчання. Учитель повинен створювати лиш атмосферу, В якій дитина має можливість висловлюватись.
Амонашвілі
Аукціон методичних
ідей:
Інтерактивні
прийоми роботи на уроках природознавства
Підготувала:
вчитель початкових класів Ляшук А.Ф.
“Зібратися
разом – це початок,
триматися разом – це прогрес,
працювати разом – це успіх”.
Генрі
Форд
АКТУАЛЬНІСТЬ
відповідно до вимог Нового
Державного стандарту початкової загальної освіти однією з найважливіших проблем
викладання в початковій школі є розвиток ключових компетентностей молодших
школярів. Учитель початкових класів повинен постійно удосконалювати процес
навчання, що дозволяє дітям ефективно і якісно засвоювати програмний матеріал.
Тому, ми вважаємо, доцільно використовувати інтерактивні технології.
Замість того,
щоб цілий вік нарікати на темряву,
краще засвіти бодай одну свічечку –
й на світі
стане менше темряви…
Конфуцій
Працюючи
з дітьми, стараюсь не забувати цих слів.
Зрозуміти дитину, навчити її, вислухати, допомогти, порадити – ось що повинен
робити вчитель, щоб свічечка дитячої душі яскраво горіла, освітлюючи темряву
людської бездушності, грубості, байдужості, злості. Щоб мої вихованці
виростали справжніми людьми.
Робота
вчителя початкових класів дуже складна та відповідальна, і складність її
полягає в тому, що необхідно викликати в учнів інтерес до знань, не згасити цей
вогник допитливості, навчити кожного з них вчитися, запевнити у своїх силах.
Саме інтерес і є своєрідним епіцентром активізації навчання, розвитку
пізнавальної активності школярів, формування у них позитивного ставлення до
процесу навчання та результатів своєї праці.
Як
активізувати пізнавальну діяльність учнів? Які методи використовувати, щоб
викликати інтерес до навчання, зробити його цікавим? Як допомогти розкритися
кожній дитині? Ці питання завжди хвилювали усіх нас. «Не можна навчати дітей так, як навчали нас, тому що живуть вони у
зовсім інший час».
Якщо ми обрали
професію вчителя, то не можемо зупинятись
на досягнутому. Кожен новий день вимагає
нових знань, нових підходів, нових випробувань. Тому я, як сучасний педагог, у
навчально-виховному процесі намагаюсь вдосконалювати свою роботу,
використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Адже я вчитель,
а вчитель – це майстер, який розглядає кожну особистість з її поглядами,
переконаннями, почуттями..
Найважливіше у
початковій школі – створення умов для атмосфери успіху та творчого
співробітництва: колективна діяльність, робота групами, парами. Саме
інноваційні технології, зокрема інтерактивні, передбачають розв'язання цього
питання. Використовуючи інтерактивні
форми організації навчання молодших школярів, я
намагаюся перетворити звичайний
урок на урок-мислення, урок-спілкування, урок-діалог, щоб розбудити
інтерес учнів до читання, математики, мистецтва і природи.
Я погоджуюся з
тим, що слід переходити від «передавання знань» до «навчання жити». Сьогоднішнім учням
потрібні саме такі навички: думати,
розуміти сутність речей, осмислювати, вміти шукати потрібну інформацію. Дитина
має напружено розумово працювати. Інтерактивні прийоми роботи допомагають
готувати дітей нового покоління, які вміють розмірковувати, спілкуватися, чути
та слухати інших.
Понад 2400
років тому Конфуцій сказав:
Те, що я
чую, я забуваю.
Те, що я
бачу, я пам'ятаю.
Те, що я
роблю, я розумію.
Ці три прості
твердження обґрунтовують необхідність використання активних методів навчання.
Дещо змінивши слова великого китайського педагога , сучасні педагоги сформулювати кредо інтерактивного навчання:
«Те, що я чую,
я забуваю.
Те, що я бачу
і чую, я трохи пам'ятаю.
Те, що я чую,
бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую,
бачу, обговорюю й роблю, я набуваю
знань, умінь і навичок.
Коли я передаю
знання іншим, я стаю майстром».
Використання інтерактивних технологій – це спосіб створення в класі
атмосфери, котра сприяє співпраці, порозумінню та доброзичливості.
Проводячи
уроки такого типу, зацікавлюю школярів
предметом, формую активну життєву
позицію, розвиваю творчі здібності.
Разом з тим удосконалюю їх мовленнєві і
розумові навички, створюю ситуацію
успіху, де кожен учень почувається
невимушено, а це, в свою чергу, сприяє
самовдосконаленню їх як
особистостей. Я виступаю в ролі друга, порадника, старшого товариша. Роль
учителя стає роллю одного з партнерів у навчальному процесі. Така взаємодія учителя й учня робить усіх учасників
процесу рівноправними суб’єктами.
Інтерактивні
форми роботи допомагають мені приділити увагу кожному учню. Працюючи в групах
чи парах на уроках природознавства, школярі самостійно розв’язують доступні для
них завдання, стають дослідниками, разом переборюють труднощі на шляху до мети.
Крім того, інтерактивні форми навчання розвивають комунікативні вміння та
навички, допомагають встановленню емоційних контактів між учнями.
Четвертокласники вчаться критично мислити, дискутувати, самостійно приймати
рішення.
Працюємо також над виконанням міні-проектів: « Крижані
велетні» ( про Юпітер, Сатурн, Нептун, Уран); «Земля- планета «Вода» ( природа
океанів); «Розмаїта Африка».
Впровадження даних технологій не є легкою справою і потребує ґрунтовної
підготовки: підбір матеріалів, складання плану, ретельне вивчення
індивідуальної особливості учнів, класу . Прагну розкрити здібності, таланти
своїх учнів, навчити їх вчитися, знаходити істину.
Правила, яких дотримуємося:
·
Кожна думка важлива!
·
Не бійся висловлюватися!
·
Ми всі – партнери!
·
Обговорюємо сказане, а не людину!
·
Обдумав, сформулював, висловив!
·
Говори чітко, ясно, красиво!
·
Вислухав, висловився, вислухав!
·
Тільки обґрунтовані докази!
·
Вмій погодитися і не погодитися!
·
Важлива кожна роль!
Саме при використанні
різноманітних інтерактивних методів діти навчаються:
·
спілкуватися
·
висловлюватися
·
доводити свою
думку
·
створювати
монологічні висловлювання комунікативного спрямування
·
будувати діалог
з урахуванням ситуації спілкування
·
уважно слухати і
розуміти текст
·
запам’ятовувати
з одного прослуховування фактичний зміст, послідовність подій, основну думку
висловлювання
·
толерантно
ставитись до думок інших
На таких уроках мої вихованці спілкуються між собою:
·
розмовляють
·
дискутують
·
обговорюють.
Використання
інтерактивних прийомів роботи - це не лише засіб створення атмосфери
співробітництва, доброзичливості, а й можливість зреалізувати основні засади
сучасного навчання. Адже їх застосування на уроках природознавства в початковій
школі дає змогу створювати навчальне середовище, що допомагає учням формувати
характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв'язне мовлення, виявити і
реалізувати індивідуальні
можливості.
Для розвитку творчих здібностей, активізації пізнавальної
діяльності створюю на уроці природознавства ігрові ситуації. Добираю жартівливі
вправи, вірші, ребуси, кросворди. Подобаються дітям нестандартні уроки :
уроки-мандрівки (читають карту,позначають на контурній карті столицю, міста
України , її водойми), уроки –екскурсії ( визначення сторін горизонту за
допомогою сонця, компасу). У роботі використовую такі інтерактивні технології :
«Мікрофон», «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ»,
«Крісло автора», «6 капелюхів», «Ігри-розминки», метод «Прес».
Кожен день,
коли я заходжу в клас, пам'ятаю народну мудрість:
«…Боже, дай мені терпіння витримати те, чого
я не можу змінити; сили – змінити те, що можу, мудрості – зрозуміти цю
різницю.»
Як поле
засівається зерном,
Так наша нива –
розумом, красою і добром,
А ми покликані ці
зерна проростити,
В дитячих щирих
душах відродити.
Я переконалась, що тільки при тісній, взаємній праці з
батьками і учнями, я зможу досягти бажаних результатів і бажаних успіхів, щоб
маленькі паростки добра, людяності і мудрості обов'язково проросли у відкритих
душах моїх вихованців.
Найдобріша, найкраща матусю рідненька!
В цей день ми вклоняємось дуже низенько. За сонечко ясне, за серце прекрасне, За те, що добром зігріваєте нас, За те, що в щасливу і скрутну хвилину Ми можемо всі прихилитись до вас. Хай вас обминають невдачі та грози, Нехай лиш від сміху з'являються сльози, Міцного здоровя з роси і води, Бадьорість та настрій хай будуть завжди! |
ДЛЯ БАБУСІ
Люба бабусю і матінко мила,
Велике спасибі, що Ви нас зростили. Ми просимо з глибин сердець, Щоб добрий Бог, щоб Бог-Отець Вам щирого здоров'я дав І щоб 100 літ він Вас оберігав! Спасибі вам за руки робочі, За довгі, нелегкі й недоспані ночі, То ж зичимо Вам ще чимало прожити, Щоб всіх на сторіччя змогли запросити!
***
Також у нашому арсеналі є вірші до Дня матері для дітей. Рекомендуємо татусям зробити сюрприз і підготувати з наймолодшими щирі вітання з Днем матері для дорогих мам.
![]()
***
Мама вишила мені Квітами сорочку. Квіти гарні, весняні: - На, вдягай, синочку! В нитці – сонце золоте, Пелюстки багряні, Ласка мамина цвіте В тому вишиванні. Вишиваночку візьму, Швидко одягнуся, Підійду і обніму Я свою матусю.
***
На мене звернені очі: Великі, карі, жіночі. В своїй любові бездонні. Магічні, як у Мадонни. Добром налиті до краю. Я з них наснагу черпаю. За них я Богу молюся – Кохані очі матусі. *** Матусю, дай ручки твої поцілую, За шийку тебе обійму, І щічки погладжу. Ти знаєш, матусю, Як дуже тебе я люблю! І ти мене любиш, хоч я неслухняна, Частенько і шкоду роблю. Та ти все пробачиш, Мене поцілуєш, І я тебе дуже люблю!
***
Мамині руки – щедрі, робочі – Втоми не знають з ранку до ночі. Вранці, коли ще усі спочивають, Сонце, напевно, вони піднімають. Мамині руки – ніжні і милі – Воду ранкову з криниці носили. Діти плескались, діти вмивались, Сонцю і матері щиро всміхались.
***
Мамо люба, добра, мила… Як іще назвать тебе? Це ж для мене ти пошила З шовку плаття голубе.
Ти мені читаєш книжку,
Хочеш розуму навчить. Ляжу спати – ходиш нишком, Все боїшся розбудить.
Захворію хоч злегенька –
Цілу ніч не будеш спать. То ж дозволь, тебе, рідненька, За усе поцілувать!
***
Як в гніздечку пташка
Пташенят голубить, Так і кожна мама Діток ніжно любить.
Полетять з гніздечка
Діти-пташенята, Та завжди матуся Буде їх чекати.
Пригорне до серця
Теплими руками. Дітям і дорослим Добре біля мами. ![]()
Також до вашої уваги картинки до Дня матері на українській мові, які можна відправити матусі у повідомленні у соцмережах. Вибирайте на власний смак
https://maximum.fm/novini_t2Профілактика плоскостопості: | |
Конвенція ООН про права дитини Передусім, Конвенція — це угода. Текст Конвенції про права дитини готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років. Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами. В ній записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Конвенція була прийнята та відкрита для підписання та приєднання резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року. Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу. Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства. Права дитини в Україні Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини в перший же рік своєї незалежності. В нашій країні не існує спеціального законодавства для неповнолітніх, і їх права виділені окремими статтями Сімейного, Цивільного, Кримінального та Кримінально-Процесуального кодексів України, а також регулюються окремими законами, такими як закони «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», «Про попередження насильства в сім’ї». Різні державні інституції та міністерства покликані відповідати за дотримання прав дитини в Україні. Багато зусиль також докладають громадські організації, які працюють на терені захисту прав дитини, щоб кожна дитина почувала себе захищеним законом повноцінним членом суспільства. Захисти себе Конвенція ООН про права дитини – це твої права. Вони знайшли своє відображення у чинному законодавстві України. Ти можеш не думати про них. Ти можеш не використовувати їх щодня. Втім, ти маєш знати, що вони існують і вони невід’ємні від інших прав, гарантованих тобі державою. Закони різних країни різні. Йдеться зокрема про цифру повноліття і про вік, з якого підліток несе кримінальну відповідальність за скоєний злочин: в одних країнах це 7 років, в інших – 12, в Україні – 14-16 років. Але ти повинен знати, що є права, які не можна змінити. Наприклад, право на турботу і піклування. Також незмінним є, твердження про те, що всі діти мають рівні права. Держава може бути більш чи менш демократичною, але змінити ці права вона не може. Вони – твої. Читай – дізнаєшся Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. В них ти знайдеш 40 прав, які має дитина. Нижче наведені тільки ті статті Конвенції, які стосуються твоїх прав. Всі права можуть бути класифіковані за певними принципами. Спробуймо класифікувати права: Всі діти мають право на життя Права «піклуйтеся-про-мене» Ти маєш право на достатнє та здорове харчування Права «не знущайтеся наді мною» Ти маєш право на захист від економічної експлуатації та примусової праці Права «я маю власну думку» Ти маєш право виражати свої погляди Права «спеціальних потреб»: життя деяких дітей є важчим, ніж у їхніх однолітків. Тому такі діти потребують спеціальної уваги і піклування Діти-інваліди Преамбула (вступ до Конвенції) Преамбула Конвенції ООН про права дитини містить таку важливу інформацію, як:
Стаття 1 Визначення поняття ДИТИНА Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку. Дитина – це людина, яка зростає. Діти – це люди на шляху в доросле життя. Всі діти потребують повноцінних умов для розвитку і зростання. Стаття 2 Усунення дискримінації Всі права рівні для кожної дитини, незалежно від її раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, соціального походження. Держава не може порушувати жодне з прав. Держава має активно пропагувати права дитини. Стаття 3 Якнайкраще забезпечення інтересів дитини Усі дії щодо дитини мають виконуватися в інтересах дитини. Якщо рідні, або ті особи, які несуть відповідальність за дитину, недбало виконують свої обов’язки, держава має забезпечити дитині належний догляд і піклування. Стаття 4 Здійснення прав дитини Держава має вживати всіх необхідних заходів для реалізації прав дитини. Держава не може залишати поза увагою права дитини. Всі країни мають співпрацювати для того, щоб права дитини реалізовувались у повсякденному житті. Більш розвинені країни мають допомагати бідним, економічно Стаття 5 Роль батьків Держава має поважати відповідальність, права та обов’язки батьків та родини. І, водночас, держава повинна вимагати від батьків ростити та виховувати дітей належним чином. Стаття 6 Право на життя та розвиток Держава визнає той факт, що кожна дитина має невід’ємне право на життя. Держава визнає, що кожна дитина має право на здоровий розвиток. Стаття 7 Ім'я та громадянство Кожна дитина після народження має право на ім’я та громадянство. Кожна дитина після народження має право знати своїх батьків і має право на їхнє піклування. Стаття 8 Право на індивідуальність Держава поважає індивідуальність дитини, її громадянство, ім'я та сімейні зв’язки. Стаття 9 Розлучення дітей з батьками Дитина має право жити разом з батьками. Якщо батьки розлучені, дитина має право спілкуватися з обома батьками, за винятком тих випадків, коли це суперечить інтересам дитини. Стаття 10 Воз'еднання сім’ї Держава сприяє воз’єднанню сім’ї. Держава дозволяє дітям та їхнім батькам в’їзд чи виїзд до іншої країни з метою воз’єднання сім’ї. Держава також дозволяє батькам, які проживають у різних країнах, спілкуватися з дитиною. Стаття 11 Незаконний вивіз дитини Держава вживає всіх необхідних заходів для боротьби з незаконним вивозом дітей за кордон. Стаття 12 Власні погляди дитини Держава забезпечує дитині (згідно з її віком і зрілістю) право формулювати та виражати власні погляди з усіх питань. Держава має приділяти належну увагу поглядам дитини. Дитина має право бути заслуханою в суді та адміністративних органах. Стаття 13 Свобода вираження поглядів Дитина має право вільно виражати свої думки. Це право також включає свободу шукати, отримувати та передавати інформацію. Стаття 14 Свобода думки, совісті і релігії Дитина має право на свободу думки, совісті і релігії. При цьому беруться до уваги відповідальність, права і обов’язки батьків та норми закону. Стаття 15 Свобода асоціацій/зборів Дитина має право бути членом асоціації, гуртка чи клубу. Дитина також має право створювати асоціації, гуртки та – клуби відповідно до закону. Стаття 16 Право на особисте життя Ніхто не може незаконно втручатись в особисте життя дитини. Дитина має право на захист закону від свавільного втручання в її особисте та сімейне життя, її оселю та кореспонденцію. Стаття 17 Право на інформацію Держава забезпечує доступ дитини до інформації і матеріалів з різних джерел, особливо з джерел, які сприяють належному розвитку дитини. Наприклад: телебачення, радіо, газети, дитяча література, інформація рідною мовою, а також інформація і матеріали з міжнародних джерел. Держава забезпечує належний захист дитини від тих матеріалів та інформації, що завдають шкоду її благополуччю. Стаття 18 Відповідальність батьків Батьки несуть рівну відповідальність за виховання дитини. Держава надає батькам належну допомогу у виконанні ними обов’язків стосовно дітей. Держава має забезпечувати належний догляд за дітьми, батьки яких працюють. Стаття 19 Захист від насильства Діти мають право на захист від усіх форм фізичного, психологічного, сексуального насильства та експлуатації як в сім’ї, так і поза нею. Держава має вживати всіх заходів для запобігання насильству щодо дитини. Дитина має право на необхідну підтримку і допомогу. Стаття 20 Дитина, позбавлена сімейного оточення Дитина, яка не може жити в своїй сім’ї (тимчасово чи постійно) має право на особливий захист. Держава має забезпечити дитині належний догляд відповідно до своїх національних законів: усиновлення, передачу на виховання до прийомної родини, або до відповідних установ по догляду за дітьми. Стаття 21 Усиновлення Усиновлення дитини дозволяється лише тоді, коли воно відповідає інтересам дитини. Всиновлення дитини в іншій країні може розглядатися за умови, коли не існує інших, кращих можливостей для дитини в межах країни. Стаття 22 Діти-біженці Діти-біженці мають право на захист. Рівні права на захист мають як діти-біженці у супроводі своїх батьків, так і діти-біженці, які не супроводжуються батьками. Держава має надати захист дитині-біженцю, а також допомогу у пошуку її батьків чи інших членів сім'ї. Стаття 23 Діти з фізичними та розумовими вадами Діти з фізичними та розумовими вадами мають право на особливе піклування. Неповноцінні діти мають вести повноцінне і гідне життя в умовах, які забезпечать їх нормальну участь у житті суспільства. Стаття 24 Охорона здоров'я Кожна дитина має право на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я. Держава повинна домагатися повного здійснення цього права. Особлива увага має приділятися:
Держава має вживати заходів, спрямованих на скасування традиційної практики, що негативно впливає на здоров’я дітей. Важливу роль відіграє міжнародне співробітництво: розвинені країни мають допомагати країнам, що розвиваються. Стаття 25 Перебування дитини поза сім’єю Іноді дитина більше не може жити вдома. У таких випадках дитину віддають на піклування до прийомної родини, або до дитячої установи. Так, наприклад, трапляється, коли дитина потребує більшого догляду і піклування. Або, коли дитина потребує фізичного чи психічного лікування. Держава має перевіряти, наскільки така передача дитини на піклування потрібна. Стаття 26 Соціальне забезпечення Соціальне забезпечення - це фінансова підтримка і турбота, яку держава надає тим, хто її потребує. Кожна дитина має право користуватися благами соціального забезпечення. Стаття 27 Життєвий рівень Кожна дитина має право на рівень життя, необхідний для її фізичного, розумового та духовного розвитку. Сюди входить належне харчування, житло, одяг. Батьки несуть відповідальність за забезпечення належного життєвого рівня дитини. Держава має вживати необхідних заходів щодо надання допомоги батькам у здійсненні цього права. Стаття 28 Освіта Дитина має право на освіту. Дитина повинна відвідувати школу. Кожна дитина має право на безкоштовну і обов’язкову освіту. Держава повинна забезпечити це право. Держава також має забезпечити доступність середньої та вищої освіти на підставі здібностей кожної дитини. Держава має забезпечувати доступність інформації та матеріалів у галузі освіти та професійної підготовки. Держава повинна вживати заходів щодо зниження кількості учнів, які залишили школу. Держава має вживати всіх необхідних заходів для забезпечення такої шкільної дисципліни, яка ґрунтується на повазі людської гідності дитини. Положення Конвенції ООН про права дитини не мають порушуватися під час уроків. Дуже важливо розвивати міжнародне співробітництво у галузі освіти. Освіта має бути доступною для всіх дітей. Стаття 29 Спрямування освіти Освіта має бути спрямованою на:
Стаття 30 Діти національних меншин Деякі діти належать до етнічних, релігійних, мовних меншин. Така дитина має право спільно з іншими членами її групи користуватись своєю культурою, мовою та сповідувати свою релігію. Стаття 31 Дозвілля Діти мають право на відпочинок. Діти мають право на дозвілля і розваги. Діти мають право брати участь в іграх, розважальних заходах, а також у культурному житті та займатися мистецтвом. Стаття 32 Економічна експлуатація Держава повинна захищати дитину від тих осіб, які, заробляючи гроші, використовують дитячу працю. Діти мають бути захищені державою від небезпечної та тяжкої праці. Законодавство держави встановлює мінімальний вік дитини для прийому на роботу і необхідні вимоги щодо тривалості робочого дня. Стаття 33 Захист від наркотиків Діти мають бути захищені від вживання наркотичних засобів і психотропних речовин. Держава має забезпечити законодавчий захист дітей від вживання, виробництва і торгівлі наркотичними засобами і психотропними речовинами. Держава має розгорнути широку інформаційну кампанію проти наркотиків у школах та в інших місцях, де найчастіше перебувають діти. Стаття 34 Сексуальна експлуатація Діти мають право на захист від усіх форм сексуальної експлуатації та сексуальних розбещень, особливо проституції і порнографії. Стаття 35 Торгівля дітьми Держава має вжити всіх необхідних заходів для відвернення викрадень дітей, торгівлі дітьми чи їх контрабанди у будь-якій формі. Стаття 36 Інші форми насильства Діти мають право бути захищеними від усіх форм експлуатації, яка завдає шкоди їхньому добробуту. Стаття 37 Діти за ґратами Держава забороняє піддавати дитину катуванням чи іншим формам жорстоких покарань. Дітям за вчинені злочини не призначаються смертна кара чи довічне ув’язнення. Арешт, затримання чи позбавлення волі дитини здійснюється згідно з законом лише як крайній захід і протягом якомога коротшого періоду часу. Кожна позбавлена волі дитина має право на гуманне ставлення і повагу до її гідності. Діти не мають перебувати за ґратами разом з дорослими. Кожна дитина має право підтримувати зв’язок зі своєю сім’єю. Кожна ув'язнена дитина має право на негайну правову допомогу. Стаття 38 Діти і війна Під час воєнних дій діти мають особливе право на захист і турботу. Діти, молодші 15-ти років, не можуть брати безпосередню участь у воєнних діях. Стаття 39 Дитина-жертва Дитина, яка стала жертвою будь-яких видів експлуатації, зловживань, катувань та недбалого ставлення, має право на повноцінну допомогу, необхідну для фізичного, психологічного відновлення та соціальної реінтеграції дитини. Стаття 40 Ювенальна юстиція Дитина, яка порушила закон, має право на справедливе судочинство і правову допомогу. Це право також дійсне для дитини, яка підозрюється у порушенні закону. Держава має забезпечити таке поводження, яке не принижує у дитини почуття гідності, зміцнює повагу до прав людини і основних свобод. Держава має сприяти створенню таких законів, процедур, органів, установ, що мають безпосереднє відношення до дітей, які порушили кримінальне законодавство. |
Золота колекція. Леся Українка: вірші для дітей
В дитячому крузі |
«На зеленому горбочку…»
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку,
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка
Стиха вийшла виглядати,
Чи не вийде її мати.
І до білої хатинки,
Немов мати до дитинки,
Вийшло сонце, засвітило
І хатинку звеселило.
[1885] |
«Літо краснеє минуло…»
Літо краснеє минуло,
Сніг лежить на полі;
Діти з хати виглядають
В вікна… шкода волі!
Діти нудяться в хатині,
Нудять, нарікають:
«І нащо зима та люта? –
Все вони питають. –
Он все поле сніг завіяв,
Хоч не йди із хати!
У замкнуті дивись вікна,
Ніде й погуляти!
Сніг з морозом поморозив
Всі на полі квіти…
Десь зима та не скінчиться!»
Нарікають діти.
Ждіте, ждіте, любі діти!
Літо знов прилине,
Прийде мила годинонька,
Як зима та згине;
І заквітне наше поле,
І зазеленіє, –
Знов його весна прекрасна
Квіточками вкриє.
«Мамо, іде вже зима…»
«Мамо, іде вже зима,
Снігом травицю вкриває,
В гаю пташок вже нема…
Мамо, чи кожна пташина
В вирій на зиму літає?» –
В неньки спитала дитина.
«Ні, не кожна, – одказує мати, –
Онде, бачиш, пташина сивенька
Скаче швидко отам біля хати, –
Ще зосталась пташина маленька».
«Чом же вона не втіка?
Нащо морозу чека?»
«Не боїться морозу вона,
Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної.
Жде, що знову прилине весна».
«Мамо, ті сиві пташки
Сміливі, певно, ще й дуже,
Чи то безпечні такі, –
Чуєш, цвірінькають так,
Мов їм про зиму байдуже!
Бач – розспівалися як !»
«Не байдуже тій пташці, мій синку,
Мусить пташка малесенька дбати,
Де б водиці дістати краплинку,
Де під снігом поживку шукати».
«Нащо ж співає? Чудна!
Краще шукала б зерна!»
«Спів пташині потіха одна, –
Хоч голодна, співа веселенько,
Розважає пташине серденько,
Жде, що знову прилине весна».
[1891]
«Тішся, дитино, поки ще маленька…»
Леся Українка
Тішся, дитино, поки ще маленька.
Ти ж бо живеш навесні,
Ще твоя думка літає легенька,
Ще твої мрії ясні.
Мрія полине із думкою вкупці
Геть у далекі світа, –
Крил не втинай сизокрилій голубці,
Хай вона вільно літа!
Чи пам’ятаєш ти казку-дивницю,
Як то колись принесла
Тую цілющу-живущу водицю
Дрібна пташина мала?
Їй не страшні були дикі простори,
Скелі і хвилі морські,
Перелітала найвищії гори, –
Мала крильцята прудкі.
Так твоя думка швиденько полине,
Тільки їй волю даси,
І принесе з чарівної країни
Краплю живої роси.
І як приступить журба невсипуща
Та до серденька твого, –
Тая росиця цілюща-живуща
Буде живити його.
Хай же та мрія із думкою вкупці
Лине в незнані світа, –
Крил не втинай сизокрилій голубці,
Хай вона вільно літа!
[1891]
Збірка «На крилах пісень»
Подорож до моря
Вже сонечко в море сіда
Вже сонечко в море сіда;
У тихому морі темніє;
Прозора, глибока вода,
Немов оксамит, зеленіє.
На хвилях зелених тремтять
Червонії іскри блискучі
І ясним огнем миготять,
Мов блискавка з темної тучі.
А де корабель ваш пробіг,
Дорога там довга й широка
Біліє, як мармур, як сніг,
І ледве примітне для ока.
Рожевіє пінистий край;
То іскра заблисне, то згасне…
Ось промінь остатній! Прощай,
Веселеє сонечко ясне!
Вишеньки
Поблискують черешеньки
В листі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким.
Дівчаточко й хлоп’яточко
Під деревцем скачуть,
Простягають рученята
Та мало не плачуть:
Раді б вишню з’їсти,
Та високо лізти,
Ой раді б зірвати,
Та годі дістати!
«Ой вишеньки-черешеньки,
Червонії, спілі,
Чого ж бо ви так високо
Виросли на гіллі!»
«Ой того ми так високо
Виросли на гіллі, –
Якби зросли низесенько,
Чи то ж би доспіли?»
и то ж би доспіли?»
Консультація для батьків:
Забезпечення «гармонії між домашнім і шкільним життям дитини»
* Надихайте дитину на розповідь про шкільні справи.
Не обмежуйте свій інтерес звичайним питанням на зразок: «Як минув твій день у школі?». Щотижня обирайте час, вільний від домашніх справ, і уважно розмовляйте з дитиною про школу. Запам'ятовуйте окремі імена, події й деталі, про які дитина повідомляє вам, використовуйте їх надалі для того, щоб починати такі бесіди про школу. Крім того, обов'язково запитуйте у вашої дитини про її однокласників, справи в класі, шкільні предмети, педагогів.
* Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поводження й взаємини з іншими дітьми.
Без вагань поговоріть з учителем, якщо ви відчуваєте, що не знаєте про шкільне життя вашої дитини, або про її проблеми, пов'язані зі школою, або про взаємозв'язок її шкільних і домашніх проблем. Навіть якщо немає особливих приводів для занепокоєння, консультуйтеся з учителем вашої дитини не рідше, ніж раз на місяць. Під час будь-якої бесіди з учителем висловіть своє прагнення зробити все можливе для того, щоб поліпшити шкільне життя дитини. Якщо між вами й учителем виникають серйозні розбіжності, докладайте всіх зусиль, щоб мирно розв'язати їх.
* Не пов'язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань і заохочень.
Ваша дитина не повинна розцінювати свою гарну успішність як нагороду, а неуспішність — як покарання. Якщо дитина навчається добре, частіше радійте, можна навіть улаштовувати невеликі свята із цього приводу. Але виявляйте свою заклопотаність, якщо в дитини не все добре в школі, і, за потреби, наполягайте на старанному виконанні нею домашніх і класних завдань.
Намагайтеся, наскільки це можливо, не встановлювати покарань і заохочень: «Ти на півгодини більше можеш подивитися телевізор за гарні оцінки, а на півгодини менше — за погані». Такі правила самі по собі можуть призвести до емоційних проблем.
* Знайте програму й особливості школи, де вчиться ваша дитина.
Вам необхідно знати, яким є шкільне життя вашої дитини, і бути впевненими, що вона здобуває гарну освіту в хороших умовах. Відвідуйте всі заходи й зустрічі, організовані батьківським комітетом і педагогічним колективом. Використовуйте будь-які можливості, щоб дізнатися, як ваша дитина навчається і як її навчають. Варто також мати інформацію про кваліфікацію вчителя, дисциплінарні правила, установлені у школі й класі, різні можливості навчання, що надані школою вашій дитині.
* Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі.
Установіть разом із дитиною спеціальний час, коли потрібно виконувати домашні завдання, отримані в школі, і стежте за виконанням цих настанов, що допоможе вам сформувати позитивне ставлення до навчання. Продемонструйте свій інтерес до домашніх завдань і переконайтеся, що дитина має все необхідне для їх щонайкращого виконання. Однак, якщо дитина звертається до вас із питаннями, пов'язаними з домашніми завданнями, допоможіть їй знайти відповіді самостійно, а не підказуйте їх.
* Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі.
З'ясуєте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім установіть зв'язок між її інтересами й предметами, що вивчають у школі. Наприклад, любов дитини до фільмів можна перетворити на прагнення читати книги, подарувавши книгу, за якою поставлений фільм, що сподобався. Або любов дитини до ігор можна перетворити на прагнення дізнаватися що-небудь нове. Шукайте будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в школі, у домашній діяльності. Наприклад,. доручіть їй розрахувати необхідну кількість продуктів для приготування їжі або необхідну кількість фарби, щоб пофарбувати якусь поверхню.
* Особливі зусилля докладайте для того, щоб підтримувати спокійну й стабільну атмосферу вдома, коли в шкільному житті дитини відбуваються зміни.
Такі події, як перші кілька місяців у школі, початок і закінчення кожного навчального року, перехід із початкової школи до середньої і старшої, можуть призвести до стресу дитини шкільного віку. За будь-якої можливості намагайтеся уникнути значних змін або порушень у домашній атмосфері протягом цих подій. Спокій домашнього життя вашої дитини допоможе їй ефективніше розв'язувати проблеми в школі.
https://mamabook.com.ua/yak-pofarbuvatu-yaycya-10-idey/
Коментарі
Дописати коментар